Mental bæredygtighed i lærerlivet – fordi trivsel er en del af fagligheden.

Lærerarbejdet handler om meget mere end undervisning, forberedelse og faglighed. Det handler også om relationer, ansvar og de følelser, der følger med, når man hver dag står midt i børns og unges udvikling.

I denne blog sætter jeg fokus på det usynlige arbejde – den del af lærergerningen, der ikke kan måles eller stå i en årsplan, men som former både undervisningen og lærernes trivsel.
Her undersøger jeg, hvordan høje følelsesmæssige krav påvirker lærere, og hvordan vi kan skabe mental bæredygtighed i skolen – så lærere kan blive ved med at være engagerede, nærværende og professionelle, uden at miste sig selv undervejs.

Jeg skriver til dig, der arbejder i – eller med – skolen.
Til dig, der ved, at trivsel ikke står i modsætning til faglighed, men er en forudsætning for den.
Og til dig, der ønsker, at skolen skal være et sted, hvor både elever og lærere kan vokse.

Velkommen til Det usynlige arbejde.

Kasper Jensen

Når undervisning handler om mere end fag: Lærerens følelsesmæssige ansvar

Når undervisning handler om mere end fag: Lærerens følelsesmæssige ansvar Når vi taler om lærerens arbejde, nævner vi ofte det, der kan ses udefra: undervisningen, forberedelsen og karaktererne. Men i virkeligheden fylder noget andet mindst lige så meget – alt det følelsesmæssige, der følger med, når man arbejder tæt sammen med børn og unge. Det er den del, der sjældent står i jobbeskrivelsen, men som hver eneste dag former både undervisningen og lærernes trivsel.   At bære et følelsesmæssigt ansvar for elevernes trivsel Usikkerhed og afprøvning – et grundvilkår i skolen. Børn og unge er ikke færdigudviklede – hverken kognitivt, følelsesmæssigt eller socialt. Ifølge udviklingspsykologien (fx Erikson, 1968) gennemgår de en række udviklingsstadier, hvor især identitet, relationer og selvopfattelse er i fokus i skolealderen. I indskolingen søger børn tryghed, stabilitet og klare rammer. I mellemtrinnet begynder de at udfordre autoriteter og sammenligne sig mere med hinanden. I udskolingen præges de

Læs mere

Af Kasper Jensen, lærer, internationalt certificeret teamcoach, stresscoach og neuropsykologisk coach – alle .
Jeg skriver om det usynlige arbejde i lærergerningen: de følelsesmæssige krav, der følger med, og hvordan vi skaber mental bæredygtighed i skolen – fordi trivsel er en del af fagligheden.