
Når undervisning handler om mere end fag: Lærerens følelsesmæssige ansvar
Når undervisning handler om mere end fag: Lærerens følelsesmæssige ansvar Når vi taler om lærerens arbejde, nævner vi ofte det, der kan ses udefra: undervisningen, forberedelsen og karaktererne. Men i virkeligheden fylder noget andet mindst lige så meget – alt det følelsesmæssige, der følger med, når man arbejder tæt sammen med børn og unge. Det er den del, der sjældent står i jobbeskrivelsen, men som hver eneste dag former både undervisningen og lærernes trivsel. At bære et følelsesmæssigt ansvar for elevernes trivsel Usikkerhed og afprøvning – et grundvilkår i skolen. Børn og unge er ikke færdigudviklede – hverken kognitivt, følelsesmæssigt eller socialt. Ifølge udviklingspsykologien (fx Erikson, 1968) gennemgår de en række udviklingsstadier, hvor især identitet, relationer og selvopfattelse er i fokus i skolealderen. I indskolingen søger børn tryghed, stabilitet og klare rammer. I mellemtrinnet begynder de at udfordre autoriteter og sammenligne sig mere med hinanden. I udskolingen præges de