Når verdensbilleder mødes i klasseværelset
Om de høje følelsesmæssige krav ved at undervise i en mangfoldig skoleverde
Som lærer står du hver dag over for elever med vidt forskellige baggrunde, værdier og overbevisninger. Du møder mange virkeligheder på én gang – og du skal kunne navigere i dem alle, uden at miste fodfæstet.
Det er en af de mest krævende, men også mest usynlige sider af lærerrollen: at du ikke bare underviser i et fag, men i menneskers forståelse af verden.
Det handler om at skabe plads til mange sandheder – samtidig med, at man skal repræsentere skolens videnskabelige og demokratiske værdier.
Det kræver:
- Empati og mod til at lytte til andre virkeligheder.
- Evnen til at stå fast, når eleverne udfordrer ens faglige ståsted.
- Og en enorm følelsesmæssig fleksibilitet, fordi man konstant skal afstemme sig med 25 forskellige perspektiver på verden.
For hver gang en lærer træder ind i klassen, sker der noget i hjernen: Amygdala – hjernens alarmcenter – scanner rummet for utryghed og afvigelser.
Vi opdager lynhurtigt, hvem der virker urolige, vrede eller fjerne. Det er en fantastisk evne – men også en tung mental byrde, når man gør det dag efter dag.
Når forskellighed bliver et følelsesmæssigt pres
Et møde mellem to verdensbilleder
Jeg arbejder på en skole med elever fra mange forskellige kulturer og trosretninger. For nogle år siden underviste jeg en 7. klasse i naturfag og skulle forklare, hvad biologi handler om.
På mit slide var der et billede af menneskets udvikling fra abe til menneske.
En dreng rakte hånden op:
“Mener du, at vi stammer fra aberne?”
Jeg svarede ja – og indså i det samme, at han var muslim og troede på, at Gud har skabt mennesket. Det blev starten på mange samtaler og diskussioner om tro, videnskab og sandhed.
Drengene viste mig videoer fra TikTok og YouTube for at overbevise mig om, at Gud er skaberen. Jeg lyttede, vi grinede, og jeg oplevede en oprigtig nysgerrighed og respekt i vores samtaler.
Men under overfladen var der også noget andet på spil. Jeg kunne mærke, hvordan jeg – uden at ville det – bevægede mig ind på et område, hvor følelserne var store.
Som lærer mærker man det med det samme i kroppen:
Den indre alarm, tvivlen – “Har jeg trådt over en grænse? Har jeg stødt nogen?”
Hjertet banker lidt hurtigere. Tankerne kører.
Man prøver at balancere mellem faglighed og respekt, mellem at undervise og ikke overskride nogen.
Når forskellighed bliver et pres
At undervise i et fagligt emne, der kolliderer med elevernes tro eller kultur, skaber en følelsesmæssig dobbelthed:
Du skal stå fast – og samtidig vise forståelse.
Du skal undervise – og samtidig passe på relationen.
Du skal udfordre – men uden at gøre nogen forkerte.
Det kræver meget af læreren.
Og det er her, mange oplever den emotionelle træthed, der sjældent bliver talt om.
Det er ikke stress i klassisk forstand – det er den menneskelige udmattelse, der opstår, når man dag efter dag bærer andres følelser, tvivl og virkeligheder.
Når en elev reagere vredt eller afvisende aktiveres vores trusselresponssystem, ved at gøre klar til “kamp”. det betyder at
At rumme uden at bære
Efter episoden tænkte jeg meget over, hvor ofte eleverne sidder og ikke siger noget, fordi deres verdensbillede ikke stemmer overens med undervisningen.
Måske føler de, at det er dem, der tager fejl – og ikke bare, at vi ser forskelligt på verden.
For mig blev det en vigtig påmindelse om, at jeg skal skabe plads til samtalen – og være tydelig i, at man gerne må tænke og tro forskelligt.
Men samtidig må jeg også tage vare på mig selv.
For læreren bærer et stort følelsesmæssigt ansvar – ikke kun for elevernes faglige udvikling, men for deres trivsel og følelse af at høre til.
Jeg vil opfordre dig til at tale med dine kolleger om de følelsesmæssige krav. Del dine oplevelser. så vi står ikke alene – og vi skal ikke bære det hele selv.”
Vi ønsker ikke at såre eller udfordre på en forkert måde – men samtidig skal vi stå fast i vores faglighed.
Den usynlige opgave: at rumme forskellighed og gerne på en måde der slider mindst muligt på dig, for jo mere overskud du har jo bedre en lærer er du. det er vigtigt at du som lærer finder måder som hjælper dig til at restituere og meget gerne i pauserne du har i løbet af en arbejdsdag
Når vi underviser elever med forskellige verdensbilleder, handler det ikke kun om at forklare pensum. Som lærer kan du ikke ændre på, at mangfoldighed kræver meget af dig – men du kan træne din indre ro og robusthed, det kan hjælpe til at undgå at blive lige så drænet af det.
Mentaltræning giver dig øget ro og hjælpe din hjerne med at restituere. derudover bliver du mere bevidst om din måde at agere på i undervisningen.
Derudover vil mentaltræning give dig mere overskud i hverdagen. Dit nærvær, som er super vigtigt redskab som lærer, vil øges og du vil blive mere bevidst om din egen tilstand og reaktionsmønstre
Har du lyst til at vide mere om hvad mentaltræning kan du læse mere her: hvad er mentaltræning eller mærker du, at forskelligheden også slider på dig, så prøv et mentaltræningsprogram. Det hjælper dig med at finde ro midt i klassens mange stemmer.”du måske har du lyst til at prøve mentaltræning GRATIS så klik på knappen herunder og brug rabatkoden: “KJ Coaching 2025”