Børn i udfordringer
Mentaltræning af Børn og Unge med Udfordrende Adfærd
Børn og unge der udfordre, gør det bedste de kan i alle situationer
At indgå i sociale fælleskaber er noget som flere og flere børn og unge har det vanskeligt ved. det skaber
Når børn og unge ikke opfører sig hensigtsmæssigt, får vi ofte lyst til at fjerne os fra dem eller bede dem om at gå væk fra os. Dette er en naturlig respons, som i bund og grund handler om at ekskludere den unge fra flokken for at få dem til at rette deres adfærd efter flokkens normer. Men denne metode er meget uhensigtsmæssig, hvis målet er at ændre adfærden. I stedet bør vi rykke tættere på eller trække den unge ind mod os, for det er kun ved at have god kontakt med den unge, at det er muligt at arbejde med vedkommende.
Nogle børn har en utryg tilknytningsstrategi og et udfordret selvbillede. Det er op til de voksne at skabe situationer, hvor barnet eller den unge kan føle sig tryg og inkluderet. Intuitivt kan vi have lyst til at fjerne os fra sådanne børn, men det er afgørende, at vi rykker tættere på, fordi det er her, vi kan arbejde på at ændre situationen.
Mentaltræningsprogrammer
Jeg anvender mentaltræningsprogrammer, der består af lydfiler med musik og tale af ca. 15 minutters varighed. Disse programmer hjælper med at ændre de uhensigtsmæssige tanker, som forårsager den udfordrende adfærd. Ved regelmæssig lytning kan børn og unge opnå en mere positiv tankegang og adfærd.
Amygdala og Hippocampus
Udadreagerende adfærd er ofte et råb om hjælp. Det er et nervesystem, der er tændt og aktiverer fight/flight-responsen, som nu også inkluderer freeze og fawn. Amygdala spiller en central rolle i disse reaktioner. Amygdala er hjernens alarmcenter som hele tiden er på vagt for potentielle fare. Når amygdala aktiveres Gennem mentaltræning kan vi arbejde på at berolige Amygdala og dele af hjernen og skabe en mere balanceret reaktion på udfordrende situationer.
Børn og Unge i Udvikling
Børn og unge er i en livsfase, hvor de skal lære, hvem de er, og hvem de gerne vil være. De er meget afhængige af andre mennesker, fordi de spejler sig i dem. Mennesker er flokdyr, og derfor er andres mening meget vigtig. At ekskludere fra gruppen er en helt normal måde at få mennesker til at rette ind og opføre sig ordentligt, men det er ikke altid den mest effektive metode til varig adfærdsændring.
En Samarbejdende Tilgang
For at kunne hjælpe børn og unge med udfordrende adfærd, er det vigtigt, at vi samarbejder tæt med dem. Det kræver, at vi som voksne viser forståelse, tålmodighed og villighed til at skabe en tryg og inkluderende atmosfære. Ved at arbejde tæt sammen kan vi hjælpe dem med at udvikle bedre selvkontrol, et sundere selvbillede og mere hensigtsmæssige reaktionsmønstre.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
I en travl hverdag, hvor eleverne konstant bliver mødt med nye udfordringer, kan mentaltræning være en gamechanger. Vores evidensbaserede metode er skabt til at give eleverne et bedre selvbillede og øge deres selvkontrol – essentielle elementer for både læring og trivsel.
Hvorfor Mentaltræning?
Mentaltræning er en enkel, men effektiv tilgang, der kan hjælpe dine elever med at håndtere begrænsende overbevisninger og ændre uhensigtsmæssige tankemønstre. Eleverne vil lære at visualisere de positive aspekter ved skolen og deres klasse, hvilket kan være med til at styrke fællesskabet og reducere konfliktniveauet. Mennesker, der hviler i sig selv, undgår konflikter, fordi de ikke føler behov for at gå i kamp.
Fordele ved Mentaltræning i Skolen
Øget Ro og Fokus: Mentaltræning skaber ro i kroppen og hovedet, hvilket kan være med til at skabe en mere harmonisk klasseatmosfære. Eleverne vil opleve øget koncentration, bedre impulskontrol og evnen til at lukke ydre forstyrrelser ude. Det betyder, at de vil være mere fokuserede på deres skolearbejde.
Robusthed og Selvkontrol: Eleverne vil blive mere robuste og lære at kontrollere deres impulser, hvilket er en afgørende forudsætning for personlig udvikling. Øget selvkontrol giver eleverne flere venner og en stærkere ansvarsfølelse over for både skolearbejdet og klassens trivsel.
Konfliktnedtrapning: Det er sværere at være i konflikt med mennesker, man godt kan lide. Ved at øge elevernes bevidsthed og selvbillede, mindskes risikoen for konflikter, hvilket skaber et bedre læringsmiljø.
Hvordan Fungerer Det?
Mentaltræning kræver minimal indsats fra lærerne. Alt, hvad du behøver, er 15 minutter i løbet af skoledagen til at afspille et mentaltræningsprogram. Eleverne kan sætte eller lægge sig ned og lytte – der er ingen forberedelse nødvendig. Selv de elever, der har brug for at sidde stille og arbejde, vil stadig kunne drage fordel af træningen.
Skræddersyet til Mangfoldige Klasselokaler
Vores skoler rummer ofte elever med forskellige udfordringer, som kan have begrænsende overbevisninger, der gør det sværere for dem at optage læring. Mentaltræning kan hjælpe disse elever med at få en bedre forståelse af sig selv og deres potentiale, hvilket vil lette deres læringsproces.
Det Eneste Krav? At Træne!
Mentaltræning virker, så længe eleverne træner. Det eneste, de har brug for, er en pude og viljen til at forbedre sig selv.
Kontakt mig, og lær, hvordan mentaltræning kan forvandle dit klasseværelse til et sted med mere ro, fokus og bedre trivsel.